Derfor bør du få med deg landsmøtet

Går vi inn for norsk EU-avstemning? Hva skal vi mene om kunstig intelligens? Og hvor viktig er økonomisk vekst? Dette er noe av det som skal avklares til helgen!

Når vi arrangerer landsmøte 12. og 13. mai, er det det største arrangementet i MDGs historie. Delegater fra hele landet møtes til spennende diskusjoner, viktige vedtak og oppkjøring til valgkamp. Du kan følge det hele direkte på mdg.no/live fra kl. 12 på fredag. Alt av detaljer finner du her

Bakteppet for landsmøtet er at Regjeringens politikk tyner mer og mer ut av folk og natur, og skaper mer klima- og naturkrise, stress og sykdom. Nå skal vi vise enda tydeligere hva som er vårt alternativ: En solidarisk politikk som løser de store utfordringene i dette århundret.

Her er noe av det som skjer:

Landsstyret foreslår EU-avstemning – nå skal Landsmøtet avgjøre!

For ett år siden startet vi å jobbe for en EU-debatt, både internt i MDG og i Norge ellers, for å få på bordet mer kunnskap om hva det ville bety for Norge å eventuelt bli med. Bakgrunnen var blant annet krigen i Ukraina og EUs offensive klimapolitikk.

Etter et år med debatt, mener et flertall av MDGs Landsstyre at Norge bør gå i forhandlinger med EU om en avtale, som det norske folket deretter får stemme ja eller nei til. Men det er Landsmøtet som avgjør om dette skal bli partiets standpunkt, og det er ventet en veldig interessant debatt.

Den offisielle EU-debatten skjer etter planen kl. 19 på fredag, og avstemningen er lagt til kl. 10 på lørdag. Men allerede torsdag kl. 19 diskuterer vi EU i vårt direktesendte Landsmøte-vorspiel

Se videoer og fordyp deg: MDG tar EU-debatten

Det viktige prinsipprogrammet skal oppdateres

Grønn ideologi bygger på solidaritet med alle som lever nå, med natur og dyr og med fremtidige generasjoner. Men hva betyr det i praksis, i de store spørsmålene i vår tid?

Prinsipprogrammet vårt viser vei. Her legger vi rammen for all vår politikk, og nå skal programmet oppdateres for første gang på ti år!

Vi skal blant annet avgjøre partiets syn på økonomisk vekst. I innstillingen heter det at “frisk luft, rent vann, naturen og det biologiske mangfoldet må prioriteres foran økonomisk vekst". Andre vil kanskje argumentere for at vi bør være enda mer kritiske til evig økonomisk vekst som et mål for politikken.

Prinsipprogrammet skal debatteres kl. 14:15 på fredag, og stemmes over fra ca. kl. 17:10.

Les: Hele forslaget til nytt prinsipprogram (side 17)

Må kunstig intelligens tøyles?

Kunstig intelligens (KI/AI) er blant de mest aktuelle debattene nå - hvordan håndterer vi det best, så det blir et gode for menneskeheten og ikke en trussel mot demokrati og velferd?

I dag er det ganske fritt frem, og konsekvensene kan bli enorme. At mange jobber kan erstattes av kunstig intelligens kan bli et stort problem – eller så kan det utnyttes til et gode for samfunnet, hvis vi for eksempel fordeler gevinsten av det rettferdig og regulerer teknologien klokt. Kanskje kan den gjøre at vi alle kan jobbe litt mindre og leve litt mer, og at mantraet kan gå fra “jobb til alle” til “oppgaver til alle”?

Dette skal Landsmøtet diskutere. Blant annet er det foreslått å få inn i Prinsipprogrammet at myndighetene må være i forkant med reguleringen av kunstig intelligens.

Les hos NRK: Dette skjer på MDGs landsmøte

Nye navn i Sentralstyret

Ingen i ledelsen i MDG er på valg i år, men mange andre verv skal fylles. Blant annet foreslår valgkomiteen at Oda Sofie Pettersen (23) fra Agder blir nytt fast medlem i Sentralstyret. I tillegg er det innstilt flere nye varaer.

Les mer i sakspapirene til landsmøtet (side 63).

Landsmøtet følger du direkte her – og all info finner du her.

Nestleder Lan Marie Berg i oransje dressjakke, partileder Arild Hermstad i grå dress og nestleder Ingrid Liland med sine karakteristiske krøller og sort kjole poserer for en fotograf på en takterrasse på Stortinget.Klare for landsmøte: Lan, Arild og Ingrid i MDG-ledelsen – her fotografert etter lansering av vårt alternative statsbudsjett for 2023