Podkast: Gule vester og motstanden mot det grønne skiftet

Hvorfor demonstrerer folk mot klimaavgifter og bompenger? Trenger vi en ny fortelling om det grønne skiftet? Vi snakker med UiB-professor Håvard Haarstad om opprøret mot smertene ved det grønne skiftet, live fra Kvarteret i Bergen.

Det er opprør mot klimaavgifter i Frankrike og enkelte norske demonstranter kjemper mot bompenger. Håvard Haarstad forsker på grønn omstilling og mener vi trenger en samlende fortelling om det grønne skiftet for å unngå motstand. Lage og gjesteprogramleder Ingrid tok en prat med ham for åpen scene i Bergen, om muligheten for å få gjennomslag for radikal miljøpolitikk til tross for misnøye og populisme.

Håvard Haarstad (professor i samfunnsgeografi ved UiB og senterleder for CET - Senter for klima og energiomstilling), samt programledere Ingrid Randisdatter Fjellberg og Lage Nøst.

Her finner du Håvards kronikk i Aftenposten.

Klikk her for flere episoder og transkripsjoner.

Du kan også høre og abonnere på "Grønnhetstyranniet" på iTunes og YouTube, eller i din foretrukne podkast-app.