Håvard Haarstad deltok i podkast-innspilling på Kvarteret i Bergen

I dempet belysning på Kvarteret diskuterte vi opprør mot klimatiltak med UiB-professor Haarstad.

Episode 60 (LIVE) - Gule vester og motstanden mot det grønne skiftet

12. februar 2019

Hvorfor demonstrerer folk mot klimaavgifter og bompenger? Trenger vi en ny fortelling om det grønne skiftet? Vi snakker med UiB-professor Håvard Haarstad om opprøret mot smertene ved det grønne skiftet, live fra Kvarteret i Bergen.

Det er opprør mot klimaavgifter i Frankrike og enkelte norske demonstranter kjemper mot bompenger. Håvard Haarstad forsker på grønn omstilling og mener vi trenger en samlende fortelling om det grønne skiftet for å unngå motstand. Lage og gjesteprogramleder Ingrid tok en prat med ham for åpen scene i Bergen, om muligheten for å få gjennomslag for radikal miljøpolitikk til tross for misnøye og populisme.

Panelet: Håvard Haarstad (professor i samfunnsgeografi ved UiB og senterleder for CET – Senter for klima og energiomstilling), samt programledere Ingrid Randisdatter Fjellberg og Lage Nøst.

Her finner du Håvards kronikk i Aftenposten: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/A2aXlz/Bompengeoppror-og-mistillit-mot-politikere-Hvorfor-moter-det-gronne-skiftet-sa-sterk-motstand–Tarje-Wanvik-og–Havard-Haarstad

Flere episoder og transkripsjoner: mdg.no/gronnhetstyranniet/episoder

Du kan også høre og abonnere på «Grønnhetstyranniet» på iTunes og Spotify, eller i din foretrukne podkast-app.

Våre 3 hovedsaker

Hold deg oppdatert på vårt grønne arbeid