En bie

Hva skjer med samfunnet om bier som denne forsvinner? Hør ukas episode!

Episode 62 - Insektene dør, hva gjør vi?

06. mars 2019

Alle snakker om den store insektsdøden, men hvem gjør noe med den? Vi snakker om effektene av at insektene blir færre, årsakene til det og tiltakene som kan redde oss.

Intensiv arealbruk og andre menneskelige aktiviteter gjør det vanskeligere å leve for insekter – insekter vi og livet på jorda er avhengig av. Forskere advarer om nedgangen i bestandene. Hvilke politiske og personlige tiltak kan få insektene tilbake? Hva har De Grønne foreslått lokalt og på Stortinget?

Panelet: Christian Steel (generalsekretær i Sambima), Håkon Lindahl (rådgiver for De Grønne på Stortinget) og Håkon Fossmark (fjerdekandidat for MDG Stavanger i lokalvalget), samt programledere Anna Kvam og Lage Nøst.

Her kan du lese mer om De Grønnes arbeid for insektene: https://mdg.no/nyheter/politisk-krisepakke-for-a-stanse-insektdod/

Flere episoder og transkripsjoner: mdg.no/gronnhetstyranniet/episoder

Du kan også høre og abonnere på «Grønnhetstyranniet» på iTunes og Spotify, eller i din foretrukne podkast-app.

Våre 3 hovedsaker

Hold deg oppdatert på vårt grønne arbeid