Per Espen Stoknes

Stortingsrepresentant

Per Espen Stoknes (f. 1967) er stortingsrepresentant for Miljøpartiet De Grønne.

Per Espen Stoknes er en blid sunnmøring som vokste opp nær familiens stillongsfabrikk. Han er utdannet psykolog og har en doktorgrad i økonomi, er forsker og leder Senter for grønn vekst på Handelshøyskolen BI. Per Espen har en unik breddekompetanse innen økonomi, strategi, psykologi, sosiologi og filosofi. Han har jobbet mange år i næringslivet, som konsulent for flere oljeselskaper og som gründer. Han er en anerkjent foreleser, forfatter og forsker.

– Vi skal ha grønn vekst, ikke grønt vås.

Per Espens hjertesaker:

• Grønt gründerskap. Norge henger bak våre nordiske naboer når det kommer til et nyskapende og grønt næringsliv. Det er det ingen grunn til. Regjeringen må slutte å snakke om at fremtidens næringsliv skal være grønt, smart og nyskapende, og starte med å legge til rette for det i praksis.
  • Livskvalitet og psykisk helse. De aller fleste i Norge har nådd en materiell velstand som gjør at mer tid blir viktigere enn flere ting. I dag gjennomfører vi ikke målinger av hvor bra vi har det, bare hvor mye norsk økonomi vokser. Jeg mener vi politikere skal bry oss om at folk har det bra, også utover det rent økonomiske.
  • Naturrestaurering. Rekordmange arter dør ut fordi vi ødelegger naturen og økosystemene våre. Det må vi slutte med. Mennesket er avhengig av naturen. Det å ta vare på naturen er å ta vare på oss selv.

Følg Per Espen i sosiale medier via ikonene nederst på siden!

Kontakt:

Tlf: Jonas Ravn, medierådgiver: 938 12 190