Signer for å ta vekk momsen som gjør det dyrt.
Jeg samtykker til at dere kan sende meg e-post med oppdateringer om denne kampanjen og andre viktige saker. Les mer her.
Et plagg i bruktbutikken har allerde blitt betalt moms for minst en gang. Så hvorfor skal staten kreve 25 % av summen enda en gang?
Og når søppeldynga renner over av produkter som bare er litt ødelagt – hvorfor gjør vi det ikke billigere å reparere sakene våre, ved å fjerne momsen på også dette?
Det er på overtid å gjøre det lettere og billigere å velge miljøvennlig.
Alle partiene på rødgrønn er for å kutte momsen på gjenbruk og fiksing, og Arbeiderpartiet lovte høyt og tydelig å fikse dette hvis de vant valget.
Men det har ikke skjedd. Derfor er dette et av kravene MDG stiller i forhandlingene om justering av statsbudsjettet for 2026 (revidert nasjonalbudsjett).
Vi kan ikke la Shein, Temu og de andre ultra-fast fashion-butikkene vokse seg større. Vi må i stedet gjøre noe for å bedre vilkårene til dem som har lyst til å drive med sirkulærøkonomi i praksis, ved å selge brukt.