Gjør reparasjon og gjenbruk billigere

Signer for å ta vekk momsen som gjør det dyrt.






Jeg samtykker til at dere kan sende meg e-post med oppdateringer om denne kampanjen og andre viktige saker. Les mer her. 

Hvorfor skal staten gjøre det dyrere å velge miljøvennlig? På tide å ta vekk momsen på gjenbruk og reparasjon.

Et plagg i bruktbutikken har allerde blitt betalt moms for minst en gang. Så hvorfor skal staten kreve 25 % av summen enda en gang?

Og når søppeldynga renner over av produkter som bare er litt ødelagt – hvorfor gjør vi det ikke billigere å reparere sakene våre, ved å fjerne momsen på også dette?

Det er på overtid å gjøre det lettere og billigere å velge miljøvennlig.

Alle partiene på rødgrønn er for å kutte momsen på gjenbruk og fiksing, og Arbeiderpartiet lovte høyt og tydelig å fikse dette hvis de vant valget.

Men det har ikke skjedd. Derfor er dette et av kravene MDG stiller i forhandlingene om justering av statsbudsjettet for 2026 (revidert nasjonalbudsjett).

Er du enig? Støtter du saken? Signer og vis at vi er mange!

Vi kan ikke la Shein, Temu og de andre ultra-fast fashion-butikkene vokse seg større. Vi må i stedet gjøre noe for å bedre vilkårene til dem som har lyst til å drive med sirkulærøkonomi i praksis, ved å selge brukt.

Bruk og kast i Norge
I 2025 ble det importert nesten 88 000 tonn klær og tekstiler til Norge – i snitt 15,6 kilo per person.
I tillegg kommer alle klærne vi kjøper selv direkte på nett, fra aktører som Shein, Temu og Zalando. Denne økte med 263 prosent fra 2024 til 2025, til 14.000 tonn, ifølge Norus.
44 000 tonn tekstiler havnet i restavfallet i fjor. Analyser viser at 40 prosent av dette kunne vært reparert eller gjenbrukt.
Kilde: Aftenposten
Signer!
Signer!