Arild er ny Talsperson

Arild Hermstad og Une Bastholm blir nye MDG-ledere

12. mai 2018

Arild Hermstad (51) og Une Bastholm (32) ble lørdag valgt som nye nasjonale talspersoner i De Grønne. Hermstad overtar etter Rasmus Hansson, etter å ha gått seirende ut av en kampvotering mot Farid Shariati.

– Mens andre politikere drømmer om flere biler og sydenreiser, drømmer vi om en verden der alle har nok til å være lykkelige, og Syden fortsatt er levelig. Bare vi grønne tør å sette miljø og mennesker foran overforbruk og profittjag, sier Hermstad.

Hermstad (51) er tidligere leder i Framtiden i våre hender, og var De Grønnes førstekandidat i Hordaland under stortingsvalget i 2017. Han har sittet i partiets Sentralstyre det siste året.

I motsetning til de øvrige partiene på Stortinget har ikke De Grønne én partileder, men to nasjonale talspersoner – en mannlig og en kvinnelig.

Une Bastholm (32) ble gjenvalgt som kvinnelig talsperson til stor applaus fra landsmøtesalen. Hun hadde ingen motkandidater. Bastholm har vært nasjonal talsperson for MDG siden 2016.

– Norge er fullt av folk som sier nei takk til plastposer, og som rydder strender, som kjører elbil, velger bort kjøtt én dag i uka eller tar lange reiser med to i stedet for fly, fordi de ønsker å bidra. Flertallet i Norge vil heller ha mer tid til hverande enn økt kjøpekraft, når de blir spurt. Derfor kan De Grønne bli et folkeparti! sa Bastholm i sin valgtale.

Nå gjør De Grønne seg klare for valget til neste år.

– Vi skal vinne valget og sikre enda flere grønne folkevalgte i 2019. Og vi skal være bedre rustet, og enda mer selvsikre, og klare til å forandre hvert eneste lokalsamfunn i dette landet for alltid, sier Hermstad.

Hermstad ble valgt med to tredjedels flertall – med 139 mot 67 stemmer. Fire stemmer manglet. Ingen stemte blankt.

Våre 3 hovedsaker

Hold deg oppdatert på vårt grønne arbeid