De Grønne vil utrede om staten skal få omsette ulovlige rusmidler

Miljøpartiet De Grønne vil utrede muligheten for statlig regulert omsetning av alle rusmidler som i dag er ulovlige.

– Alternativet til regulert omsetning og statlig kontroll er fullt frislipp på et svart og kriminelt marked. Vi må gjøre noe med den organiserte kriminaliteten og klare å få kontroll på dødelige stoffer, sier nasjonal talsperson i MDG, Arild Hermstad.

Vil hindre dødsfall

Bakgrunnen for forslaget er bekymring over de høye overdosetallene i Norge. Norge har i flere år vært blant de landene i Europa med høyest antall overdosedødsfall per antall innbyggere. I 2017 døde 282 nordmenn av narkotikautløste dødsfall. Mye av salget av rusmidler foregår i dag på internett.

– Det er en grunn til at vi regulerer salg av sprit og pengespill. Det er på høy tid at vi gjør det samme med andre rusmidler. Dette handler om å ta best mulig vare på alle i samfunnet vårt. Vi er nødt til å gjøre det vi kan for dem som er blitt avhengige av rus og deres nærmeste familie. Derfor går vi inn for en faktabasert ruspolitikk, sier Hermstad.

- Regjeringens rusreform er for veik

I partiprogrammet for 2017-2021 ønsker MDG å utrede ulike modeller for strengt regulert omsetning av lettere rusmidler. Nå går partiet inn for å utrede om også tyngre rusmidler skal selges eller fås på resept fra statlig hold.

Nasjonal talsperson i Grønn Ungdom, Hulda Holtvedt, er glad for at forslaget fra Grønn Ungdom fikk flertall.

– Dette er en stor dag for De Grønne og medmenneskelig ruspolitikk i Norge! Jeg er veldig glad for at vi fikk flertall, og at MDG vil nå være det tydelige alternativet til den konservative regjeringens veike rusreform, sier Holtvedt.

Vil du vite mer?

Innstillinger