Et budsjett for mennesker og miljø

Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett for 2019 viser vi hvordan miljøpolitikk også er bra for gjennomsnittsfamilie og dem som har minst, og at det er fullt mulig å kutte over halvparten av klimagassutslippene våre og likevel forbli en sterk velferdsstat.

- Vårt budsjett viser at det er mulig å kutte 60 prosent av klimagassene på tolv år, og samtidig ta vare på menneskene og styrke fellesskapet, sier stortingsrepresentant for De Grønne, Une Bastholm.

Til sammenligning leverte regjeringen et statsbudsjett som kutter 17,5% i samme periode.

– Vi har en regjering som velger skattekutt til de rike, i stedet for klimakutt. Det er langt fra det som trengs i vår tid. Klarer vi ikke å kutte nok, vil verden få flere fattige, flere dødsfall på grunn av hete, mer usikkerhet i matforsyningen og flere på flukt, sier Bastholm.

Slik kutter MDG

Miljøpolitikk viktigst for dem med minst

De Grønne viser i budsjettet at god miljøpolitikk gavner dem som har minst.

– Jeg har sett meg lei på at politikere kommer unna med å skyve fattige mennesker foran seg for å unngå klimatiltak. Det er klimabølling! sier Bastholm.

De som har minst har mest å tjene på De Grønnes politikk:

• Vi gjør noe med den helseskadelige luften og støy i byene. Det gavner familiene med minst, fordi de ofte bor i forurensede områder og ikke har råd til å flytte.
  • Vi jobber for et godt og billig kollektivtilbud ganger de som ikke råd til egen bil eller førerkort.
  • Vi ruller ut hurtigladere til elbil i hele landet og gir leasingstøtte til dem som ikke har råd til å kjøpe egen bil. Elbil er billigere i drift.
  • Vi jobber for flere utlånsordninger for fritidsutstyr og verktøy i alle kommuner. Det gagner dem som ikke har råd til å kjøpe eget.

Vi foreslår også økt minstepensjon for enslige pensjonister, og styrker NAV betraktelig. Og vi gjør en del ekstra for at økonomiske forskjeller ikke skal forsterkes når en får barn.

Mer rettferdig fordeling

Setter ned skatten mer enn regjeringen

Også en vanlig familie vil komme godt ut med De Grønnes statsbudsjett – på tross av at vi skattlegger det som skader miljøet. Alle med inntekt under 600.000 kroner får mer igjen på skatten enn med regjeringens opplegg.

– Mange lurer: Hvordan slår De Grønnes politikk ut for en vanlig familie? Her er fasiten: Det koster en vanlig familie 400 kroner i året å redde klimaet. Om du lever litt mer miljøvennlig enn gjennomsnittsfamilien vil man tjene 8.500 kroner i året, sier nasjonal talsperson i De Grønne, Arild Hermstad.

En vanlig familie med to barn og en samlet inntekt på rundt én million kroner må betale mer for å å fly, kjøre bensinbil og å kjøpe kjøtt. Samtidig koster det mindre å bruke kollektivtrafikk og å kjøpe grønnsaker og frukt. I tillegg får en slik familie 5600 kroner i skattelette. Prislappen for familien for å mer enn halvere Norges utslipp, er dermed 400 kroner i økte utgifter i året.

400kr i året redder kloden

Fakta:

De Grønnes tiltak for klimaet

De Grønne bruker 20 milliarder kroner mer enn regjeringen på klimatiltak neste år. De viktigste grepene er:

• En milliard går til privatpersoner som vil redusere sitt eget klimaavtrykk, som å installere solceller, kjøpe elsykkel eller installere ladestasjoner i borettslaget.
  • Vi bygger ut 1000 hurtigladere til elbiler i hele landet.
  • Vi bruker grønne momsfritak og avgifter for å gjøre det lettere for folk å velge miljøvennlig.
  • 3 milliarder for å gjøre kyst, ferger, båter, skip og oppdrettsnæringa utslippsfrie.
  • 3 milliarder til å rense de største punktutlippene i industrien.
  • Vi oppretter et klimafond for landbruket.
  • Vi fjerner oljesubsidiene, inkludert leterefusjonsordningen.

De Grønnes tiltak for dem med minst

• Mindre skatt for alle med inntekt under 600.000 kroner.
  • Gratis kollektiv for alle under skolealder.
  • 20 prosent lavere kollektivpriser i hele landet
  • Øke barnetrygden, barnetillegget for uføre og småbarnstillegg for enslige forsørgere.
  • Gratis barnehage for lavinntektsfamilier
  • Gratis skolefrukt og grønt
  • Sikrer bedre tilgang til fritidstilbud for fattige barn
  • Bytte ut engangsstønaden ved fødsel med foreldrepenger. Det betyr en tredobling av summen utbetalt.

Les hele budsjettet her.