MDGs bystyregruppe bryter samarbeidet med Hilde Opoku

10. april 2018

Hilde Opoku representerer ikke lenger MDG etter tillitstap fra bystyregruppa og Trondheim MDG.

Pressemelding 10.04 2018:
– MDGs bystyregruppe i Trondheim og Trondheim MDG har ikke lenger tillit til Hilde Opoku. Derfor har samarbeidet mellom bystyregruppa og Opoku nå opphørt, sier gruppeleder for MDG, Ola Lund Renolen.

Bakgrunnen er trakasserende oppførsel mot et annet medlem av bystyregruppa og langvarige kommunikasjonsproblemer.

– I oktober kom det et varsel om at Opoku hadde oppført seg trakasserende mot et medlem i bystyregruppa. Vi har behandlet varslingssaken og etter grundig behandling kommet frem til at Opokus oppførsel har vært uakseptabel. Derfor har vi meddelt henne at vi ikke lenger har tillit til henne og at samarbeidet er brutt, sier Renolen.

Opoku ble meddelt dette i desember 2017. Opoku er for tiden i permisjon fra sitt verv som varaordfører i Trondheim og gruppeleder for MDGs bystyregruppe. Bruddet med bystyregruppa innebærer at hun ikke lenger kan representere eller uttale seg på vegne av MDG i sin rolle som varaordfører når hun kommer tilbake etter endt permisjon 9. september 2018. Bystyregruppa valgte 9. april 2018 Ola Lund Renolen som ny, fast gruppeleder.

– Vi har stor respekt for den politiske jobben Opoku har gjort for MDG i Trondheim og nasjonalt. Det er beklagelig at saken har endt på denne måten, men vi har helt siden desember forsøkt å få til møter og samtaler med Opoku ut fra et ønske om å løse denne saken uten å involvere offentligheten og omverdenen. Opoku har ikke ønsket en slik dialog. Da ser vi dessverre ingen muligheter til å gjenopprette tilliten mellom Opoku og bystyregruppa, sier Renolen.

Kontakt:

For Ola Lund Renolen, kommunikasjonssjef Ida De Rosa 48 40 49 17.

For partisekretær i MDG, Lars Gaupset, kommunikasjonsrådgiver Jonas Ravn 938 12 190.

Våre 3 hovedsaker

Hold deg oppdatert på vårt grønne arbeid