Bli kjent med vårt nye talspersonpar

Talspersoner Une Bastholm og Arild Hermstad

Une Bastholm (f. 1986) er nasjonal talsperson i De Grønne, og var fra høsten 2017 partiets eneste representant på Stortinget. Une har vært 1. vara til Stortinget siden 2013 og har møtt en rekke ganger for De Grønne allerede, i tillegg til å ha jobbet fast som rådgiver i stortingsgruppa.

Une ble tidlig politisk aktiv og har erfaring fra organisasjoner som Framtiden i Våre Hender, AUF, Naturvernforbundet og Dyrevernalliansen, i tillegg til en rekke verv i De Grønne. Siden hun ble medlem i 2010, har hun jobbet for å bygge partiet til å bli en tydelig stemme i norsk politikk.

Une har utdanning fra Tyskland, Wales og Norge med master i internasjonal sikkerhetspolitikk. Hun har også bakgrunn som gründer, og var med og starte og drive en familiedrevet butikk i Trondheim med fokus på miljøvennlige, rettferdige og dyrevennlige dagligvarer. Ved siden av forbrukerspørsmål og næringspolitikk, er Une særlig opptatt av solidaritet og flyktningpolitikk, dyrevelferd, matproduksjon og byutvikling.

Les mer om Une

Arild Hermstad (f. 1966) er nasjonal talsperson for De Grønne. Han var førstekandidat for MDG i Hordaland til Stortingsvalget i 2017.

Arild har over 15 år bak seg som leder for Framtiden i våre hender, og under hans ledelse ble organisasjonen den desidert største blant miljøorganisasjonene i antall medlemmer. Arild var styreleder i Syklistenes Landsforening fra 2013-2018. Han har jobbet for en rekke frivillige organisasjoner etter at han fullførte hovedfaget sitt i geografi ved Universitetet i Bergen i 1995.

Arild har også arbeidet tre år i bank, og har bak seg vel to år med økonomistudier. Han bor på Bøler i Oslo med kone, to barn og et solcellepanel på taket.

Les mer om Arild