Klimakur for 1,5 grader på alle politikse nivå

Den nylig fremlagte klimarapporten fra FN viser tydelig at grensen for farlige klimaendringer går ved 1,5 graders oppvarming. Vi har fortsatt et valg, men vi har det nå fryktelig travelt. Men det krever handlekraft og konkrete tiltak.

Skal vi klare å snu utviklinga, er vi avhengige av både politisk vilje og økt folkelig engasjement. Situasjonen er alvorlig. De Grønne mener vi politikere skylder innbyggerne i Norge å gå i gang. Vi vet at viljen finnes. Gjennom kraftfulle tiltak kan politikere gjøre det lettere for nordmenn å engasjere seg i kampen for å fjerne alle fossile utslipp. Bare slik kan vi sette mot i folk og skape tro på at det er mulig å sikre en bedre fremtid.

For at den norske stat skal føre politikk i tråd med et mål om maksimum 1,5 grader oppvarming, må vi kutte minst 60 % fra 1990-nivå innen 2030. Det er det som skal til for at Norge gjør sin del av jobben.

Men også kommunene og fylkene må med. Vi forventer at alle landets kommunestyrer og fylkesting etterspør budsjetter, tiltak og planer som peker mot 1,5 graders oppvarming. Vi vil nå at politikere i hele landet, nasjonalt og lokalt starter klimadugnaden.

Landsstyret i Miljøpartiet De Grønne vil derfor nå oppfordre alle folkevalgte over hele landet til å få følgende formulering inn i kommunale budsjett som overordnet politisk føring overfor administrasjonen:

«Alle vedtak knyttet til budsjett, kommuneplaner, og større saker legger målet om å holde den globale oppvarmingen under maksimum 1,5 grader til grunn».

Vedtatt av Landsstyret 2. desember 2018