Tog, buss og sykkel:
Vei:
Fly og sjøfart:
Det er ikke mulig å føre en ansvarlig klimapolitikk om man ikke gjør noe med utslippene fra transport. I Norge står transport for rundt en fjerdedel av klimagassutslippene. I årevis har man planlagt samferdselspolitikken på bilens premisser. Dette har hatt store negative konsekvenser for klima, luftforurensing, arealbruk, folkehelse, bomiljøer – ja, kort sagt, for mennesker og miljø over hele landet. Samtidig har bilen gitt økt mobilitet, noe som er avgjørende for frihet, næringsutvikling og beredskap. Utfordringen nå er å legge om transportsektoren for framtida. Tiltak som reduserer behovet for transport, og dermed reduserer behovet for investeringer i ressurskrevende infrastruktur, skal alltid vurderes og prioriteres. Jernbane må prioriteres foran nye veier og rullebaner for fly. All transport til havs og på land må foregå uten utslipp.
Vi vil gjøre kollektivreisen til det naturlige førstevalget for flest mulig. Det krever utbygging av kollektivtilbudet, hyppigere avganger, rimelige billetter, komfort, universell utforming, samordning av brukervennlige billettsystemer som er universell utformet og god korrespondanse mellom ruter. Det er også avgjørende at kollektivtilbudet ikke utkonkurreres av nye vegprosjekter og privatbilisme. Samferdselsmidler må prioriteres til kollektivtrafikken på bekostning av bilen.
Vi vil ha et landsdekkende månedskort til 499 kroner, som skal kunne brukes på alle kollektive reisemidler i hele landet. Da blir det lett og fristende å velge kollektivt.
Vi mener det er viktig å ha forskjellig politikk i byen og på landet. I byene skal vi ha færre biler og skape mer rom for folkeliv, trivsel, buss, bane, syklende og gående. På bygda skal vi føre en politikk som er bra for både bilister, syklister og kollektivreisende. Miljøvennlig transport skal ikke være noe man bare kan benytte seg av i byene. Mange steder i Norge må man ha bil eller fly for å komme seg rundt, og vi vil legge til rette for at denne transporten kan skje på mest mulig miljøvennlige måte.
Med bedre togtilbud til København og Berlin kan mange flere velge tog i stedet for fly når de skal reise. Vi vil forbedre utlandsforbindelsene med jernbane og samarbeide med våre naboland for å etablere gode nattogtilbud. Bygger vi ut høyhastighetsbaner mellom Oslo-Stockholm og Oslo-Gøteborg, får vi en rask og enkel togforbindelse videre til Europa for folk og gods.
Det haster å prioritere løsninger som gjør at det norske jernbanenettet blir koblet på det europeiske togtilbudet, også for høye hastigheter. Dette vil gi flere muligheter, både for passasjerer og godstransport.
For å gjøre det mer fristende å velge tog, vil vi innføre taxfree-ordning på grensekryssende langdistansetog, og avvikle ordningen med taxfree-handel på flyplasser.
Ansvaret for skinner, drift og togmateriell er i dag splittet opp og konkurranseutsatt. Resultatet er et virrvarr av selskaper og direktører, som gjør det svært uoversiktlig og vanskelig å få til en helhetlig utvikling av togtilbudet. Vi vil stanse oppsplittingen av utbygging og drift på norske skinner.