Grønn politikk | Aktuelt | Tar et oppgjør med prestasjonsskolen

Tar et oppgjør med prestasjonsskolen

10.05.2025
Utsatt skolestart, mindre skjermbruk og færre tester. Les hva MDG foreslår!

– Seksåringene i barnehagen bør få være konger i sitt siste barnehageår. De skal få ett år til der de kan kjenne på mestring, og å være størst og flinkest heller enn minst på skolen, sier partileder Arild Hermstad.

28 år etter “seksårsreformen” sitter Norge igjen med en skole for småbarna som vi alle vet ikke ble slik den ble lovet. Vi ble lovet en førsteklasse med myk overgang fra lek til læring. Vi fikk det motsatte: stillesittende barn, arbeidsplaner med ukentlige mål, enda mer skolevegring, minimalt med fri aktivitet og altfor lite lek. 

– De fleste barn lærer best gjennom lek. Læring handler også om å utvikle motorikk, empati og selvstendighet, og om å gi plass til barns nysgjerrighet, læringslyst og læringsglede. Små barn med tro på seg selv blir til sterke og trygge voksne i morgen, mener Hermstad.

MDGs drømmeskole er en skole hvor barn og unge får brukt alle sansene og hele kroppen gjennom mer praktisk læring, lek og læringsglede. En skole med mindre skjerm og mer kunst, kultur, snekring og klatring, mer praktisk, og mer lek.

– En skole med lærere som har tid til å se elevene, og tilrettelegge både for de som har stort læringspotensial og de som har spesielle behov, oppsummerer partilederen.

Vil ha gratis skolemat

MDGs Landsmøte vedtok også å innføre gratis, sunn og bærekraftig skolemat.

– Dette er med på å utjevne forskjeller og er med på å gi alle like muligheter på skolen, sier Hermstad. 

Gratis skolemat ble innført av MDG i Oslo da partiet styrte byen, men det ble senere fjernet av det nye høyrebyrådet.

MDGs viktigste vedtak om skolepolitikk

  • Jobbe for å utsette skolestart til 7 år, og starte systematisk utprøving av fleksibel skolestart etter modenhet.

  • Redusere bruken av skjerm i barneskolen, inkludert å stoppe hjemsending av digitale enheter fra 1.-4. trinn, og sikre økt tilgang på trykte bøker og fysiske læremidler.
  • Redusere den samlede mengden prøver og kartlegginger i skolen, herunder avvikling av nasjonale prøver i dagens form

Les også