Politikk | Resolusjoner | Nytt opptakssystem til høyere utdanning

Nytt opptakssystem til høyere utdanning

MDG vil:

  • Åpne for dispensasjonsmulighet gjennom søknad for institusjoner som ønsker å utelukke spesifikke karakterkrav for enkelte fag på utdanninger der det er tungtveiende hensyn for dette.

  • At det skal være mulig å ta opp fag man har fått bestått på nytt.

  • Det opprettes nasjonale retningslinjer som gir institusjonene mulighet til å gi et fastsatt antall ekstrapoeng for studiesøkere med særlig relevant arbeidserfaring knyttet til studiet. Retningslinjene skal fastsette hvilken type arbeidserfaring som kan gi ekstrapoeng til konkrete studier.

  • At noen tilleggspoeng beholdes, blant annet for førstegangstjeneste, realfag og folkehøgskole.

  • At 60% av studieplassene på studier skal gå til søkere med gode nok karakterer fra videregående skole. 20% skal gå til søkere på sekundærvitnemål og 20% kan gå til søkere som får et godt resultat på opptaksprøver. For å ta opptaksprøver trenger man kun fullført videregående utdanning. Utrede utfasing av sekundærvitnemål på sikt og erstatte dette med større andel plasser for førstegangsvitnemål og opptaksprøver.

  • Opprette en nasjonal standard for ulike opptaksprøver institusjonene kan ta i bruk for å sikre at krav til kvalitet og likebehandling gjennom opptaksprøver opprettholdes i hele landet. 

  • Innføre kjønnskvotering på linjer med stor skjevfordeling til kjønnsbalansen jevnes ut. Det skal settes en grense på hvor stor forskjellen mellom orginal-karaktersnittet og kvote-karaktersnittet kan være for de som kjønnskvoteres.

  • Utrede nye type kvoter med hensikt å inkludere enda flere i opptaksprosessen.

  •  Åpne opp for bruk av flere lokale kvoter til utdanningsløp i distriktene der det er tungtveiende samfunnshensyn som taler for dette, som å bidra til økt rekruttering av mennesker med urfolksbakgrunn til yrker som skal fylles i urfolksområder.

  • At opptakskravene til utdanning i større grad harmoniseres med regler og standarder i EU slik at det enklere blir mulig å ta utdanning i EU og søke seg inn på videre studier og videreutdanning i Norge uten unødvendige byråkratiske hindringer. Der det er særskilt tungtveiende grunner til å ikke tillate opptak til studie og videreutdanning i Norge basert på tidligere grad fra land i EU må det kunne åpnes for dette unntaksvis.

Se også