Politikk | Resolusjoner | Mobilfri skole

Mobilfri skole

Mobiltelefonen har fått en stadig større rolle i livene våre. Det gjelder også i skolen.

I en undersøkelse blant lærere i skolen, svarte hele 75 % at elevenes bruk av mobiltelefon forstyrrer undervisningen. Også omfattende forskning har vist sammenheng mellom mobilbruk på skolen og elevens oppmerksomhet, konsentrasjonsevne og læringsevne.  

En norsk studie gjennomført ved Norges Handelshøyskole undersøkte effekten av mobilforbud på norske ungdomsskoler. Den klare konklusjonen var at karakterene økte og mobbingen gikk ned med mobilforbud. 

Også UNESCO advarer mot konsekvensene av mobilbruk. Deres bekymring er at mobilbruk på skolen fører til redusert læringsevne og økt mobbing. De har derfor oppfordret land til å forby mobiltelefoner på skolene. Allerede har land som Frankrike og New Zealand fulgt oppfordringen og forbudt mobiltelefoner på skolene. 

I Norge har Utdanningsdirektoratet kommet med nasjonale anbefalinger for regulering av mobiler og smartklokker i skolen. De anbefaler å  strengt regulere elevers tilgang til og bruk av private mobiltelefoner og smartklokker på skolen. 

Selv om det er kommunisert en viss forventning om at skolene følger anbefalingen, er det fortsatt opptil den enkelte skole å avgjøre hvordan de vil regulere dette. 

MDG støtter de nasjonale anbefalingene. 

Samtidig mener vi at en mobilfri skolehverdag burde være en grunnleggende rett for alle barn og unge. Derfor mener MDG også at dette burde sikres gjennom nasjonale regler som sikrer en mobilfri skole for alle elever.

En viktig innvending mot nasjonale regler for mobilfri skole, er lærerens metodefrihet. Dette er et sentralt prinsipp i norsk skole og må vernes om. Derfor må nasjonale regler om en mobilfri skole ha unntak for at læreren kan avgjøre at det kan brukes mobiltelefon når dette er pedagogisk begrunnet. 

Utgangspunktet bør imidlertid være at skolene er mobilfrie. 

Vedtak gjort av MDGs landsstyre mars 2024:

  • MDG støtter de nasjonale anbefalingene om regulering av mobiler og smartklokker i skolen.
  • MDG ønsker nasjonale regler som sikrer en mobilfri grunnskole og videregående skole. Slike regler må ha unntak som sikrer lærernes metodefrihet.

Se også