Politikk | Resolusjoner | Verdenssamfunnet må gripe inn i Midtøsten

Verdenssamfunnet må gripe inn i Midtøsten

Resolusjon vedtatt av MDGs landsstyre 29. september 2024.

Miljøpartiet De Grønne vil:

At Norge skal bidra til hurtig deeskalering og internasjonale tiltak som demper spenningen.

• Det må tas initiativ til opprettelse av en varig våpenhvile mellom aktørene, og sikkerhetsrådet må vedta sanksjoner mot partene dersom de ikke umiddelbart stanser krigshandlingene.

• Norge må ta initiativ til en FN-resolusjon som fordømmer Israels uproporsjonale og folkerettsstridige maktbruk i regionen. Israels opptreden er en alvorlig fare for internasjonal fred og sikkerhet. En slik resolusjon må også inneholde krav om stans i våpenleveranser og våpensamarbeid med Israel fra alle land som i dag har slike samarbeid med Israel.

• FN må forberede en opptrapping og styrking av den militære kapasiteten til de fredsbevarende styrkene i grenseområdene mellom Libanon og Israel gjennom det allerede eksisterende United Nations Interim Force in Lebanon (UNIFIL). Sikkerhetsrådet må utvide mandatet til UNIFIL. Norge må også vurdere å bidra inn i en slik felles internasjonal militærinnsats her, slik vi har gjort tidligere.

• Regjeringen må styrke sin innsats for å unngå at norske våpen ender opp hos partene, og ta initiativ til felles regler i Nato for å unngå dette. Norske statseide våpenbedrifter må umiddelbart trekke sin produksjon ut av land hvor de ikke kan garantere mot salg eller videresalg til Israel, slik som f.eks Nammos fabrikk i USA

At selskaper og maktpersoner som bidrar til folkerettsbrudd og eskalerer konflikten holdes til ansvar.

• Norge må arbeide for målrettede internasjonale sanksjoner mot Israels regjeringsmedlemmer og personer i det israelske forsvaret og maktapparatet som står bak eskalering av krigen og krigsforbrytelser. Norge må også samarbeide med nærstående land for å legge press på EU om å vedta sanksjoner så snart som mulig.

•  Norske myndigheter må stanse alle innkjøp, handel, investeringer og annet samarbeid med bedrifter som leverer til det israelske forsvaret. Staten må selge seg ut av slike bedrifter umiddelbart, om de f.eks har eierandeler gjennom SPU. Equinors samarbeid med Delek Group må stanses og selskapet må pålegges å vedta retningslinjer som gjør at lignende samarbeidssituasjoner ikke oppstår i fremtiden.

• Hizbollah, Hamas, Iran, Syria og grupper og land i Midtøsten som bidrar til voldshandlinger må holdes ansvarlige for sine handlinger. Det bør benyttes både diplomatiske virkemidler som kan dempe konflikten, og sanksjoner mot land og ledere for å unngå ytterligere opptrapping.

• Støtte Finlands forslag om å avslutte ordningen med vetorett til både permanente og midlertidige medlemmene i sikkerhetsrådet.

At Norge trapper opp arbeidet for å sikre humanitær hjelp og trygge korridorer i møte med en potensiell flyktningkrise.

• Norge må på egenhånd og i samråd med andre land forberede omfattende nødhjelpstiltak som kan være klare til å bringe forsyninger og hjelp inn til rammede områder i Libanon, både gjennom luft og sjø.

• Hvis videre krigføring i Libanon ikke lar seg stanse, må Norge jobbe for at Israel respekterer at det opprettes større sikkerhetssoner i landet hvor sivile kan bevege seg fritt og trygt uten trussel om angrep.

• Det må opprettes trygge flyktningkorridorer til Europa. Dersom konfliktene mellom Israel og nabostatene eskalerer ytterligere, må Norge delta med helt nye innsatser for å trygge mennesker på flukt, som for eksempel å sende norske kystvakt- og marinefartøy og sivile redningsskip til området, i samråd med andre land.

• Det må komme på plass en forpliktende fordelingsnøkkel i EU og EØS-landene dersom antall flyktninger fra denne krisen eskalerer, slik at flyktninger får forutsigbarhet og kan bosettes i ulike land raskt.

• Norge tar initiativ til å spille en større rolle som megler i regionen ved bruk av diplomatiske og andre kanaler, og oppfordrer andre nasjoner og internasjonale organisasjoner til å gjøre det samme. De landene som i dag er involvert i megling, som USA, Qatar og Egypt, har sterke interesser i konflikten, og det er behov for flere nøytrale stemmer.

Se også