Politikk | Resolusjoner | Palestina må avkolonialiseres

Palestina må avkolonialiseres

Norge må jobbe aktivt for vedtak som forplikter alle FNs medlemsland til å legge press på Israel.

Resolusjon vedtatt av MDGs landsstyre 29. september 2024.

19. juli 2024 erklærte den Internasjonale domstolen i Haag (ICJ) at Israels okkupasjon av Palestina både strider mot okkupasjonsreglene i Genève-konvensjonen og er ulovlig, må opphøre, og at palestinere som har blitt fratatt land og eiendom må få erstatning. Alle FNs medlemsland er forpliktet til å ikke bidra til å forlenge okkupasjonen.

MDG mener det er viktig at Norge gjør alt vi kan for at domstolens uttalelse blir gjennomført slik at Palestina kan bli avkolonialisert og alle som bor mellom Jordanelva og Middelhavet får nyte godt av fred, frihet og alle menneskerettigheter.

ICJs uttalelse var et resultat av beslutninger i FNs Spesialkomite for avkolonialisering og FNs Generalforsamling. Uttalelsen må nå tilbake til disse organene for vedtak om gjennomføring. Norge stemte avholdende begge steder. Da ICJ behandlet saken i 2024 hadde heldigvis Norge endret syn og slo fast at okkupasjonen var i strid med FN-pakten. Når saken kommer tilbake må Norge jobbe aktivt for vedtak som forplikter alle FNs medlemsland til å legge press på Israel og deres allierte for at ICJ vedtak bli gjennomført:

• Utvidelsen av bosetninger må stanses, og eksisterende bosetninger på Vestbredden og i Øst-Jerusalem evakueres.

• Okkupasjonen avsluttes gjennom etablering av en palestinsk stat basert på grensene fra 1967 med hovedstad i Øst-Jerusalem, eventuelt med bytte av land der partene er enige om dette; eller av at palestinerne får fulle politiske, sivile og andre rettigheter i en felles stat.

• Israel må betale erstatning til palestinere som har mistet land og eiendeler siden 1967, og deres etterlatte.

Forpliktelsen til ikke å bidra til å forlenge okkupasjonen innebærer også å vurdere om i hvilken grad politisk og økonomisk samkvem med Israel legitimerer og finansierer okkupasjonen, og om økonomiske sanksjoner mot Israel er nødvendige for å legge press på dem til å respektere ICJs vedtak. En rapport laget støttet av bl.a. LO, Fagforbundet og Norsk Folkehjelp viser at Statens Pensjonsfond Utland (“Oljefondet”) i desember 2023 hadde investert over 143 mrd. kr. i selskaper tilknyttet israelske bosetninger. Oljefondet er med det den største investoren i okkupasjonen av Palestina.

FNs straffedomstol International Court of (ICC) startet på Sør Afrikas anmodning undersøkelser om det har blitt begått folkemord i krigen på Gaza. ICJ utstedte arrestordre på Israels statsminister Benjamin Netanyahu, forsvarsminister Yoav Gallant og tre Hamas-ledere 24. mai 2024.

MDG vil derfor at:

• Norske myndigheter gjør en ny gjennomgang av Norges samhandling med Israel for å sikre at vi verken bidrar til den ulovlige okkupasjonen eller til brudd på Genève-konvensjonen.

• Norge jobber opp mot FN, OECD og EU for å få gjennomslag for ulike former for økonomiske sanksjoner og boikott mot Israel inntil vedtaket er gjennomført

• At Statens Pensjonsfond Utland (“Oljefondet”) instrueres om å trekke alle sine investeringer ut av Israel og selskaper som bidrar til den ulovlige okkupasjonen.

• Norge tar initiativ til at Palestina blir oppført på FNs liste over ikke-selvstyrte territorier, slik at Israel må rapportere årlig til FNs Spesialkomite for avkolonialisering på utviklingen i de okkuperte områdene.

• Regjeringen presiserer overfor norsk næringsliv at alle bedrifter omfattet av Åpenhetsloven nå må gjennomføre en utvidet aktsomhetsvurdering for all import fra og eksport til Israel, der det vurderes om handelen direkte eller indirekte bidrar brudd på Genève-konvensjonen eller den ulovlige okkupasjonen.

•  Israel må betale erstatning til palestinere som har mistet land og eiendeler siden 1967, og deres etterlatte.

For at det skal være meningsfylt å snakke om å avslutte okkupasjonen, er det også nødvendig å hindre Israel i å fullføre det påbegynte folkemordet i Gaza. MDG ber derfor om at Norge slutter seg til Sør-Afrikas folkemordsak mot Israel i ICJ.

Se også