Politikk | Resolusjoner | Styrket inkludering og norskopplæring i det flerkulturelle Norge

Styrket inkludering og norskopplæring i det flerkulturelle Norge

Utarbeidet i samarbeid med skolepolitisk utvalg v/ Liv Irene Gjestvang.

MDG mener at: 

  • Det bør utarbeides nasjonale, kunnskapsbaserte retningslinjer for organisering av opplæringen for nyankomne elever i grunnskolen med lite eller begrenset kunnskap om det norske språket. Retningslinjene bør kunne tilpasses lokale forhold i den enkelte kommune.

  •  Retningslinjene bør blant annet gi en kunnskapsbasert anbefaling om foretrukket metodevalg (mottaksskole, mottaksklasse, delvis integrering i ordinær klasse eller direkte integrering i ordinær klasse), anbefalt fag- og timefordeling og lærernorm. 

  • Mottaksskoler og samtlige kommuner bør etterstrebe å ha lærere og ansatte i PPT med kompetanse i andrespråkspedagogikk. 

  • Videreføre videreutdanningsprogrammet "Kompetanse for kvalitet” eller tilsvarende program for lærere, spesielt med fokus på andrespråkspedagogikk og flytteprosessens påvirkning på elevene, for kommuner som trenger mer kompetanse på dette området.

  •  Det bør utarbeides et enkelt, digitalt kartleggingsverktøy, som supplement til skolenes kartlegging av elevene.  

 

Se også