Utarbeidet i samarbeid med skolepolitisk utvalg v/ Liv Irene Gjestvang.
MDG mener at:
Det bør utarbeides nasjonale, kunnskapsbaserte retningslinjer for organisering av opplæringen for nyankomne elever i grunnskolen med lite eller begrenset kunnskap om det norske språket. Retningslinjene bør kunne tilpasses lokale forhold i den enkelte kommune.
Retningslinjene bør blant annet gi en kunnskapsbasert anbefaling om foretrukket metodevalg (mottaksskole, mottaksklasse, delvis integrering i ordinær klasse eller direkte integrering i ordinær klasse), anbefalt fag- og timefordeling og lærernorm.
Mottaksskoler og samtlige kommuner bør etterstrebe å ha lærere og ansatte i PPT med kompetanse i andrespråkspedagogikk.
Videreføre videreutdanningsprogrammet "Kompetanse for kvalitet” eller tilsvarende program for lærere, spesielt med fokus på andrespråkspedagogikk og flytteprosessens påvirkning på elevene, for kommuner som trenger mer kompetanse på dette området.
Det bør utarbeides et enkelt, digitalt kartleggingsverktøy, som supplement til skolenes kartlegging av elevene.